Konec zvířatům ve zverimexu

25. listopadu 2015 v 17:53 | správce
Vidím to pokaždé, co jdu koupit krmivo pro domácí zvíře a navštívím Pet Center. Zvířata předražená, vystresovaná, v nevyhovujících podmínkách. Nejvíc to vidím na králících - mláďata zhruba 4-5 týdnů (přestože odstav je nejdříve 8-9 týdnů), neočkovaná, nepřeléčená, nerozdělená na samce a samice, vystresovaná v malém proskleném teráriu malém i pro pískomila. Původ mláďat - "dodavatel". Na kleci cena za králíka 1250 kč, přestože od chovatele stojí čistokrevný zdravý králík 2-3 stovky. Krmný návod: směs jaderných krmiv - samozřejmě z Pet Centra (přestože králík žádné zrní vůbec jíst nesmí). Délka života: 2-3 roky (králík se v dobré péči dožívá průměrně 10-13 let).

Předpokládám, že všichni králíci z Pet Cetra jsou nakaženi smrtelnou kokcidiózou, kříženci neznámé velikosti v dospělosti, z množírny (tzn. ilegální prodej), samičky březí (přičemž březost je u tak malých mláďat ve většině případů smrtelná), a majitel, který se řídí radami pracovnic, si domů přinese králíče a krmí jej směskami pro hlodavce, aby mu to zvíře do několika dnů chcíplo a on si zvesela šel pro další a Pet Centru nechal tučné peníze.

Ostatní zvířata na tom nejsou o nic lépe: papoušek, nanejvýš citlivý a společenský tvor, je 24 hodin o samotě zavřen v miniaturní kleci a občas nakrmen, oblovky v teráriu tak malém, že se nemohou ani pořádně otočit. Totéž okrasní ptáci, někteří plazi. Krmné návody špatné schválně aby budoucí (tupý) majitel koupil co nejvíc produktů na místě a zverimex vydělal. Jako byste dávali koni psí granule. Jestli takhle nevypadá špinavý obchod….

Napadlo mě: to nemůžou být zverimexy ošetřeny zákonem, aby kvůli výdělku nepodporovaly ilegální dodavatele zvířat, týrání a zanedbáváni, a poskytovaly skutečně odborné a pravdivé rady ohledně zvířat, jak mají napsáno na každém pitomém letáku? Vážně mohou jen tak ubližovat vlastním prodávaným zvířatům a sprostě lhát zákazníkům na úkor jejich zvířat - živých organismů?


Dnes mě napadla možnost, jak toto svinstvo omezit - vydání zákona o zákazu prodeje zvířat ve zverimexech (maximálně s výjimkou ryb, hmyzu a některých hlodavců, např. křečků, pískomilů a laboratorních myší, kteří někdy slouží i jako krmivo pro plazy).

Zvířata by se tak dala koupit pouze přímo u chovatelů a na chovatelských burzách, které se pořádají ve větších městech 1x do měsíce a sejdou se zde desítky prodejců a chovatelů, zvířata si můžete dobře prohlédnout a zeptat se na všechny informace, vše seženete levně i ve velkém množství (např. krmiva, podestýlky a vybavení).

Zverimexy by v rámci svého sortimentu mohly prodávat pouze krmiva a vybavení ke zvířatům (hračky, klece, akvária/terária, pamlsky, vodítka, přepravky apod.), případně některé drobné živočichy.

V čem by se situace zlepšila?

1) Oslabení množíren
Množírny jsou místa, kde je určitý druh zvířete zbytečně (často i ilegálně) a v otřesných podmínkách množen, pouze za účelem výdělku množiteli. Nejde jen o psy, jde o kočky, králíky, morčata, papoušky a okrasné ptactvo, hlodavce, plazy, bezobratlé…. Zvířata jsou držena ve strašlivých podmínkách, mají fyzické i psychické poruchy, velice špatné krmení a žádnou veterinární péči. Mláďata se prodávají buďto přes internet (avšak žádný inteligentní člověk zvíře přes internet nekoupí) nebo je odebírají právě zverimexy kvůli dostupnosti zboží (zvířete) a levné ceně. Jakmile jako chovatel zvíře koupíte, o množiteli se už nikdy víc nedozvíte. Jde o týrání zvířat, které zverimexy kvůli penězům s velkou chutí podporují. Nápisům "zvířata jen od ověřených chovatelů" jsou pouze lživá reklama.

Zákazem prodeje zvířat ve zverimexech by množírny ztratily své hlavní odběratele, což by výrazně přispělo k jejich ubývání a zastavení činnosti jednotlivých množíren.

2) Zodpovědný prodejce
Na chovatelských burzách si můžete kupované zvíře dobře prohlédnout a zeptat se prodávajícího na všechny podstatné informace (např. očkování, věk mláďat, plemeno…). Chovatel vás dost dobře nemůže odbýt oprsklým "Já o nich nic nevím, jdou od dodavatele…" Pokud jste opravdu zodpovědní a máte tuto možnost, jedete si pro zvíře sami přímo do chovatelské stanice nebo k chovateli. Zde se můžete podívat na prostředí a podmínky, v němž jsou zvířata chována, často jsou k vidění i rodiče kupovaného mláděte a máte-li pocit, že zvíře nepochází z dobrých podmínek, můžete od koupě ustoupit.


PAMATUJTE: Koupí zvířete z nevhodných podmínek neděláte dobrou věc ("Zachránila jsem štěňátko z jedné množírny, už je u mě v bezpečí…"), naopak tím podporujete takovýto nevhodný chov a lidi, kteří páchají týrání zvířat. Pokud víte, že zvíře pochází ze špatných podmínek, ROZHODNĚ HO NEKUPUJTE!!! (Nehledě na možné fyzické vady, nemoci a poruchy chování, které s sebou špatný chov přináší).


3) Méně nechtěných zvířat
Snad každý už někdy viděl psí útulky a záchranné stanice. Často internetem kolují články útulků škemrajících o finanční podporu, protože živí 3x více psů než je jejich kapacita a nezvládají to, nehledě na to, že stále noví psi potřebují útulek. Proč?
S množírnami se zvířecí živots tábá zbožím na jedno použití, které seženete za pár šupů a když vás omrzí, strčíte ho (v lepším případě) do prvního útulku na cestě. Zverimexy podporující množírny zapříčiňují to, že co se zvířat týče, nabídka přesahuje poptávku. Stamiliony zvířat se rodí zcela zbytečně a musí být utraceny, protože pro ně mezi lidmi zkrátka není místo. U čistokrevných psů je proto chov omezen - fena může mít 2 vrhy ročně, ale šíleně ji to vyždímá. Aby štěňata byla uznána čistokrevnými, může to být pouze jeden vrh za rok. Množírny používají samičky jako stroje na mláďata a ty rodí neustále a bez přestávky, takže brzy hynou vyčerpáním.
Zákaz prodeje zvířat ve zverimexech a tudíž omezení množíren by pomohlo snížit počty zvířat "v oběhu", takže už nebudou samozřejmým spotřebním zbožím a ubude nechtěných a nechtěností utracených zvířat.

Po uvážení se návrh předá Podatelně Poslanecké Sněmovny. S trochou štěstí se o zákonu bude jednat. Budu ráda, když do komentářů napíšete, co si o návrhu myslíte a jak problematiku vidíte vy. :)
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Dokrmujete v zimě ptáky?

Ano 82.8% (24)
Ne 17.2% (5)

Komentáře

1 Izí Izí | E-mail | Web | 25. listopadu 2015 v 18:20 | Reagovat

S Tvými názory nesouhlasím úplně ve všem, ale máš pravdu, jinak, máš nádherný blog, obzvláště se mi líbí Tvé fotografie v pozadí :)

2 Kiwi Kiwi | Web | 25. listopadu 2015 v 18:24 | Reagovat

Ačkoli je toto výborný nápad, nanejvýš logický a smyslný, moc velké naděje bych si nedělala. Zverimexy by přišly o velkou část příjmů, lidé v jejichž okolí není žádná stanice (nebo jsou prostě líní) by nemohli mít zvířata, a nechtěná mláďata by neměli kam prodat.

Samozřejmě, že člověk co to zvíře vážně chce by neměl problém jet do stanice, a tím by se snížilo množství nezodpovědných chovatelů, a samozřejmě i množství nechtěných mláďat, takže by se to eliminovalo, ale ono když se to udělat nechce, důvod se vždy najde, a o tom že by se chtělo silně pochybuju; uhlídat by to přece byla straaaašná práce...

3 higurashi-tym-cikady higurashi-tym-cikady | E-mail | Web | 25. listopadu 2015 v 18:53 | Reagovat

[2]: Zodpovědný chovatel si sežene zvíře, aniž by kvůli jeho "Já chci sakra zvíře!!!" muselo trpět. Nezodpovědný chovatel by zvíře mít vůbec neměl.
Do zveráků by lidé chodili pořád kvůli krmivu - něčím ta zvířata krmit musí. Rozhodně člověk častěji kupuje krmivo a vybavení, než živá zvířata, to koupí 1 a má jej klidně několik desítek let, kdežto krmivo potřebuje každý den a musí jej kupovat pravidelně.
Právě i díky tomu, že zverimexy jsou hodně navštěvovanými obchody, protože Češi jsou zvěromilové a skoro každý doma něco chove, kdyby byl zákon o zákazu prodeje zvířat ve zveráku obecně platný, nelegální prodej by měl tisíce svědků a bylo by příliš snadné zverimex zažalovat. Myslím, že by to byla dostačující motivace, aniž by musel někdo cokoli kontrolovat (kdyby se v řeznictví začaly prodávat psí hlavy jako v Koreji, také by do několika dnů podnik zavřeli, neboť prodej psího masa je u nás zakázán).

4 blechov blechov | E-mail | Web | 25. listopadu 2015 v 19:11 | Reagovat

Já to skoro ani nedočetl. Člověk by čekal, že prodejny budou naopak důsledně respektovat zvláštní potřeby prodávaných zvířat a nabízet opravdu vhodné krmivo i pomůcky, a zatím... Nechci přehánět, ale tady by měly zakročit úřední osoby, když už přijetí zákona asi poslance emoc nezajímá.
Já vím, mají jiné povinnosti, jiné starosti a plno vlastních zájmů.
A množírny jsou tržní zvrhlost.

5 M M | 25. listopadu 2015 v 19:28 | Reagovat

S tvojimi názormi súhlasím, len v jednom prípade ti musím oponovať. V králikoch sa asi moc nevyznáš :)
Samička králika nemôže mať mladé skôr ako vo veku 6-8 mesiacov (aj vtedy je to skoro), takže triediť dvojmesačné mladé je zbytočnosť. Chovom sa zaoberám odmalička a zajace triedim až keď majú 12 až 14 týždňov. Taktiež nesúhlasím s tým, že králikom by sa nemali podávať obilniny. S dlhoročných skúseností môžem potvrdiť, že zrno nie je pre nich nijako škodlivé :)
Posledné, k čomu sa chcem vyjadriť je kokcidióza - králik buď umrie ako mláďa, alebo je nositeľom, no nikdy nie je smrteľne nakazený. Kokcidióza môže napádať len mladé, ešte som sa nestretla s prípadom, že by mi na kokcidiózu uhynul dospelý jedinec.
Ale inak s tebou naprosto súhlasím. Nové chovné kusy kupujem výhradne priamo od chovateľa, až potom, čo vidím rodičov a podmienky chovu. Kupujem výhradne preliečené jedince a snažím sa vyberať si len z ponuky očkovaných, prípadne okamžite očkujem :)
S tým zákonom je to ale veľmi dobrý nápad :) Snáď to vyjde ;)

6 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 25. listopadu 2015 v 19:39 | Reagovat

Tohle je dobrý nápad. To člověk vidí v těch zverimexech hned. DI když myslím, že u nác máme zverimev, kde to mají v trochu lepších podmínkách, než to popisuješ ty. ALe pravda je, že ve skutečnosti nevím, odkut ta zvířata jsou. Můžou být od nějakého chovatele, který se o ně před prodejem dobře staral, ale také z množírny.
Jinak, já jsem přesvědčená, že králík zrní smí. A taky seno, trávu, tvrdý chléb, aby mohl hlodat a občas nějakou mrkvičku...

7 higurashi-tym-cikady higurashi-tym-cikady | E-mail | Web | 25. listopadu 2015 v 20:20 | Reagovat

[5]: [6]: O tohle asi budou mezi chovateli navždycky spory. Já tvrdé pečivo a směsky pro hlodavce zásadně králíkovi nepodávám, králík nepatří mezi hlodavce (častá chyba zařazování) a nestravuje se jako oni.
Jinak na kokcidiózu umírají dospělí jedinci poměrně běžně, akorát u nich se příznaky projeví ještě v okamžiku, kdy je možná léčba. U mláďat po objevení se příznaků není jak pomoci a umírají do několika hodin. Pokud jste nikdy takový úhyn nezaznamenala, buďte ráda.
O zabřeznutí ve 3. týdnu života by mohli vyprávět někteří chovatelé, které znám, stejně tak jako se mezi chovateli ví o březosti 6měsíčních hříbat a snad každý slyšel o těhotenství 10letých dívek. Není to časté, ale může k tomu dojít a chovatel, co tohle ví, to zkrátka nedopustí.
Také je rozdíl mezi domácím mazlem a jatečním králíkem, když máte králíka na maso a v necelém roce nebo dřív ho zabijete, je jedno, čím se živil. Účinky nevhodné stravy jako je zrní, slunečnice, kukuřice, tvrdé pečivo, med, ořechy apod. se projevují až po několika letech, to pak si majitelé stěžují, že jim najednou umřel 4-6 letý králík na selhání jater nebo ledvin. Je to pobobné jako u lidí kouření a konzumace alkoholu.
Ale to je každého věc, jak se svým zvířetem nakládá, pro někoho koníček, pro někoho mazel, pro někoho hračka, pro někoho jídlo, pro někoho kůže.

8 M M | 25. listopadu 2015 v 21:28 | Reagovat

[7]: Stretla som sa s prípadmi, keď sa dala kokcidióza liečiť u mláďat, a prežili. Posledných pár rokov sa u mňa kokcidióza našťastie nevyskytla.
Dobre viem, že králik patrí medzi dvojitozubce, nie je to hlodavec :)
Chovné jedince nechávam tak 4-5 rokov, a sú úplne v poriadku. Samice mávajú raz až dvakrát do roka mladé, pričom na jedného samca pripadajú asi tri samice. Samozrejme, králiky sú čistokrvné.
Nepoznám v okolí jediného chovateľa, ktorý by bol toho názoru, že králikom škodí zrno. Kŕmim senom, granulami, zrnom, kukuricou, slnečnicou, suchým pečivom, jablkami, dokonca varenými zemiakmi a v lete trávou. Samozrejme do vody pridávam dvakrát do týždňa trochu octu (v rodine je to osvedčené, napomáha to tráveniu). Na obrusovanie zubov dostávajú konáriky z jabloní a čerešní.
Moje králiky sú zdravé a spokojné, a starám sa o ne dobre. To, že ich chovám najmä na mäso neznamená, že s nimi nakladám zle, a že ich považujem len za niečo materiálne. Mám radosť z každého mláďaťa, z každého vrhu.

9 higurashi-tym-cikady higurashi-tym-cikady | E-mail | Web | 26. listopadu 2015 v 15:15 | Reagovat

[8]: Jakmile je ten králík váš, krmte si ho třeba avokádem a kočičími granulemi, to je pak na zodpovědnosti, vědomostech a svědomí každého majitele zvlášť. Nicméně zverimexy by měly poskytovat o zvířatech pravdivé informace a ne takové, aby byl zákazník donucen odnést si se zvířetem i půlku obchodu. A o tom tento článek je.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama